“Αναμένουμε την εισήγηση των ειδικών” απάντησε η Νίκη Κεραμέως σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων. Η παρουσίαση για τη νέα εκπαιδευτική βαθμίδα, το επίπεδο 3 των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και τα πλάνα για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις του 2021.
Χωρίς οριζόντια βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ οι Πανελλήνιες εξετάσεις από το καλοκαίρι του 2021, με βάση τις αλλαγές που επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας, όπως προκύπτει από τις δηλώσεις της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, ωστόσο όπως είπε η υπουργός, το θέμα θα συγκεκριμενοποιηθεί ανά τμήμα.
Σε συνέντευξη Τύπου για το νέο νομοσχέδιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, η Νίκη Κεραμέως τόνισε πως οι μαθητές που τελειώνουν σε λίγο το πρώτο τετράμηνο του έτους (το μεγαλύτερο μέρος του οποίου το έκαναν σε καθεστώς «on and off» των τάξεων τους και πλέον σε κανονική καραντίνα) δεν αποκλείεται να αξιολογηθούν φέτος με διαφορετική μέθοδο εάν κάτι τέτοιο προκύψει από τις εισηγήσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Τι είπε η Κεραμέως για το άνοιγμα των σχολείων
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, η υπουργός μίλησε και για το ζήτημα της επαναλειτουργίας των σχολείων:
«Ό,τι έχει να κάνει με τις δομές εκπαίδευσης και την επαναλειτουργία τους παρακολουθείται καθημερινά από την επιτροπή των ειδικών. Αναμένουμε τις εισηγήσεις τους και την απόφαση του πρωθυπουργού».
Σύμφωνα με τη Νίκη Κεραμέως, μέχρι στιγμής «δεν υπάρχει κάποια σχετική ανακοίνωση για την επαναλειτουργία των σχολείων», παρά τα σενάρια για διαδοχικό άνοιγμα με προτεραιότητα στα δημοτικά.
Σημειώνεται εδώ πως με βάση τη σχετική κυβερνητική απόφαση, το κλείσιμο των σχολείων ισχύει μέχρι την 30ή Νοεμβρίου.
Οι Πανελλήνιες και το «τεράστιο εγχείρημα»
Η Νίκη Κεραμέως μίλησε εκ νέου για καθολική συμμετοχή όλων των σχολείων στις τάξεις της τηλεκπαίδευσης, ενώ για τα ιδιωτικά δημοτικά σχολεία που λειτουργούν σε πολλές περιπτώσεις τις πρωινές ώρες (σ.σ. ενώ τα δημόσια σχολεία το μεσημέρι 2μ.μ.-5μ.μ.) είπε ότι έχει σταλεί εγκύκλιος που αναφέρει ότι τα σχολεία διευρυμένου ωραρίου (στα οποία εντάσσονται) μπορούν να διευρύνουν στις πρωινές ώρες το πρόγραμμά τους «τηρουμένων κατά μείζονα ρόλο του σχολικού προγράμματος (των 2μ.μ.-5μ.μ. δηλαδή)».
Η υπουργός Παιδείας μίλησε για την τηλεκπαίδευση και τα τεχνικά προβλήματα που προέκυψαν τις τελευταίες εβδομάδες στα σχολεία της χώρας και ανέφερε ότι «προφανώς και υπήρξαν προβλήματα αφού πρόκειται για ένα τεράστιο εγχείρημα». Πρόσθεσε ότι τα προβλήματα αυτά λύνονται και η Ελλάδα είναι μια από τις λίγες χώρες που εφάρμοσαν καθολικά σε όλη την εκπαίδευση της ψηφιακές τάξεις.
Μέσα στον Νοέμβριο οι αιτήσεις για τις Πανελλήνιες
Σχετικά με την εισαγωγή στα ΑΕΙ, όπως αναφέρθηκε στην συνέντευξη, φέτος για πρώτη φορά θα γίνει άμεσα και μέχρι το τέλος Νοεμβρίου η υποβολή των αιτήσεων-δηλώσεων όλων των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις το καλοκαίρι και όχι τον Μάρτιο όπως ίσχυε. Κι αυτό κρίθηκε απαραίτητο λόγω της καραντίνας και των ειδικών περιστάσεων που έχει δημιουργήσει η πανδημία.
Τα θέματα «ενίσχυσης ασφάλειας πανεπιστημίων και ακαδημαϊκής ελευθερίας» και η δημιουργία σώματος ασφαλείας στα ΑΕΙ θα αποτελέσουν χωριστό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή, ενώ θα ακολουθήσουν τα νομοσχέδια για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και τις δομές λειτουργίας τους και ο νέος Νόμος Πλαίσιο για τα ΑΕΙ.
Όλα όσα περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για τη τεχνική εκπαίδευση
Κατά τα άλλα και επί του νέου νομοσχεδίου, το υπουργείο Παιδείας πρώτα καταθέτει τις αλλαγές που έχει σχεδιάσει για την επαγγελματική εκπαίδευση της χώρας ώστε να δώσει «διεξόδους» στους υποψήφιους για τα ΑΕΙ, καθώς στην συνέχεια θα ακολουθήσει ο νέος Νόμος Πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση και οι διατάξεις που αφορούν τα πανεπιστήμια, οι οποίες θα οδηγήσουν αναπόφευκτα σε μεγάλη μείωση των εισακτέων στις σχολές και τα τμήματα τους. Πάντως, η κυρία Κεραμέως ανέφερε ότι τα 2/3 των θέσεων στην αγορά εργασίας τα επόμενα θα προέρχονται από τα επίπεδα 3,4,5 του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (τεχνική, επαγγελματική εκπαίδευση).
Το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση στοχεύει στην αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης και σύνδεσης των ειδικοτήτων της με την αγορά εργασίας και τις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε περιοχής, καθώς και τη λειτουργία αγγλόφωνων προγραμμάτων. Παράλληλα, θεσπίζονται για πρώτη φορά στην χώρα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, στα οποία οι υποψήφιοι θα μπαίνουν με βάση το βαθμό των Απολυτηρίων τους στην Γ΄ τάξη Γυμνασίου. Σήμερα μόνο το 28% των νέων επιλέγουν τα Επαγγελματικά Λύκεια στην Ελλάδα, ενώ η χώρα μας είναι η 30η σε 32 χώρες στο δείκτη σχετικών δεξιοτήτων.
Το κοινό πλαίσιο λειτουργίας
Παράλληλα, θεσπίζεται κοινό πλαίσιο λειτουργίας όλης της επαγγελματικής εκπαίδευσης της χώρας (Λύκεια, ΙΕΚ, δομών Δια Βίου εκπαίδευσης κλπ), με βάση το κοινό ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων και θα επανακαθοριστούν τα επίπεδα 3,4 και 5. Στο επίπεδο 3 των επαγγελματικών προσόντων θα εντάσσονται όσοι τελειώνουν τον ΟΑΕΔ και τις νέες Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ). Όποιος τελειώνει τις Σχολές αυτές θα μπορεί να γραφτεί στην δεύτερη τάξη των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ).
Όσοι τελειώνουν ΕΠΑΛ θα έχουν επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 4. Τέλος, όσοι τελειώνουν τα ΙΕΚ θα έχουν τα επαγγελματικά δικαιώματα των επαγγελματικών σχολών κατάρτισης και θα φτάνει ως το επίπεδο 5 (ΙΕΚ), ενώ θα έχουν δυνατότητα πρόσβασης και στα ΑΕΙ με εισιτήριες εξετάσεις, μόνο εφόσον υπάρξει θετική ανταπόκριση και αποδοχή από την πλευρά των διοικήσεων των ΑΕΙ και εφόσον οι υποψήφιοι έχουν πιστοποίηση από το αρμόδιο ΕΟΠΠΕΠ. Συγκεκριμένα, τα ΙΕΚ θα αναβαθμιστούν και θα χωριστούν σε Πειραματικά και Θεματικά από τον Σεπτέμβρη 2021.
Όπως είναι γνωστό, έχουν θεσπιστεί οκτώ επίπεδα που καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα των προσόντων από την πρωτοβάθμια έως την ανώτατη εκπαίδευση. Το επίπεδο 8 αντιστοιχεί στους κατόχους διδακτορικών διπλωμάτων.
Θα ενισχυθούν όμως και τα προγράμματα «Μαθητείας» που έφερναν από νωρίς σε επαφή τους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων με τις επιχειρήσεις.
Με το ίδιο νομοσχέδιο καταργείται ο νόμος Γαβρόγλου για τα διετή Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Ε.Ε.) των πανεπιστημίων ο οποίος με δύο συνεχείς νομοθετικές ρυθμίσεις βρίσκεται για δεύτερη χρονιά σε αναστολή.