Επιλέξατε, Κυρίες και Κύριοι της πλειοψηφίας, να προσδώσετε στο Σχέδιο Νόμου, που καταθέσατε στη Βουλή τον χαρακτηρισμό ως «Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση».
• Αφού, ως ο κύριος εκφραστής της Δεξιάς παράταξης στη χώρα, εφαρμόσατε για πάνω από σαράντα χρόνια πολιτικές που στερούσαν από το ασφαλιστικό σύστημα πόρους ζωτικούς για τη βιωσιμότητά του, όπως η άτοκη κατάθεση των αποθεματικών των Ασφαλιστικών Ταμείων στην Τράπεζα της Ελλάδας,
• Αφού εξαϋλώσατε τα αποθεματικά των ταμείων με τη κακοδιαχείριση και τις λογικές «δομημένων ομολόγων»,
• Αφού υπονομεύσατε το δημόσιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης ύστερα από την εμφάνιση και εξάπλωση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης, την απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, την ουσιαστική εξαφάνιση του συνόλου των ελεγκτικών μηχανισμών, όπως ο ΣΕΠΕ, με αποτέλεσμα την υστέρηση πόρων και την στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος σε ολοένα και μικρότερη βάση ασφαλισμένων,
Έρχεστε και κομπάζετε περί «Ασφαλιστικής Μεταρρύθμισης». Αντί να γίνει ένα βήμα μπροστά στη δημόσια κοινωνική ασφάλιση, με βάση και τις αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης, οι οποίες άλλωστε δεν αμφισβήτησαν τη φιλοσοφία του θεσμικού πλαισίου που εισήγαγε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με το παρόν Σχέδιο Νόμου γίνονται βήματα πίσω.
Ειδικότερα,
• Εννιά στους δέκα συνταξιούχους χάνουν σημαντικό εισόδημα. Μόλις ένας στους δέκα και μάλιστα από το τμήμα των υψηλότερων συντάξεων, θα δει κάποια αύξηση. Η θεσμοθετημένη από τον ΣΥΡΙΖΑ επαναφορά ως μόνιμου μέτρου της 13ης σύνταξης καταργείται για όλους. Ειδικά στους χαμηλοσυνταξιούχους, που έπαιρναν στο σύνολό της την 13η σύνταξη, κόβεται μία ολόκληρη σύνταξη. Επίλεξε ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης να πει ψέματα στους συνταξιούχους της χώρας, όταν από βήματος ΔΕΘ, εγγυόταν τη διατήρηση της 13ης σύνταξης,
• Εννιά στους δέκα ελεύθερους επαγγελματίες επιβαρύνονται σημαντικά στις εισφορές τους για να ελαφρυνθεί πολύ ένας στους δέκα. Τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, με την αύξηση κατά 20% των εισφορών τους, πληρώνουν την πολλαπλάσια μείωση εισφορών για τα υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα. Ειδικότερα, οι εισφορές για το 90% των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων αυξάνονται κατά 20% (35 ευρώ/μήνα ή 420 ευρώ/έτος). Η κατώτατη εισφορά από 185 ευρώ ανεβαίνει στα 220 ευρώ. Αντιθέτως πολλαπλάσια είναι η μείωση των εισφορών για τον έναν στους δέκα ασφαλισμένους και οι οποίοι ανήκουν στα υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα. Με την ελεύθερη επιλογή κλάσης, ανεξαρτήτως εισοδήματος, ωφελούνται τα υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα, αφού κάποιος με 70.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα θα καταβάλλει την ίδια εισφορά με αυτόν που έχει 7.000 ευρώ εισόδημα. Κατά συνέπεια, και οι δυο θα καταβάλλουν 220 ευρώ/μήνα. Με αυτό τον τρόπο όμως, τα 7.000 ευρώ έχουν 10πλάσια επιβάρυνση από τα 70.000 ευρώ.
Αντί των επικοινωνιακών πομφολύγων του κ. Βρούτση, που δεν άφησε κανάλι για κανάλι και εκπομπή για εκπομπή, που να διαλαλεί για «παραδείσους» , η πραγματικότητα, την οποία δημιούργησε αυτός και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με το παρόν Σχέδιο Νόμου, είναι για εκατομμύρια τωρινούς και μελλοντικούς ασφαλισμένους δυστυχώς τελείως διαφορετική, καθώς,
• Η δαπάνη του κρατικού προϋπολογισμού του 2020 για τις συντάξεις είναι κατά 200 εκατ. ευρώ μικρότερη από το ποσό που δαπανήθηκε το 2019,
• Προκαλείται ανισότητα μεταξύ των ελεύθερων επαγγελματιών και των μισθωτών και στο επίπεδο των εισφορών υγείας, καθώς οι ελεύθεροι επαγγελματίες στο ανώτερο δεύτερο επίπεδο θα καταβάλλουν μηνιαίως 66 ευρώ, ενώ οι μισθωτοί θα καταβάλλουν μηνιαίως εισφορές υγείας 7% του ασφαλιστέου εισοδήματός τους προκειμένου να απολαύσουν ποσοτικά και ποιοτικά το ίδιο επίπεδο παροχών. Επιπλέον, με το σύστημα των ασφαλιστικών κλάσεων, τα ίδια ποσά θα πληρώνει για υγεία ένας ελεύθερος επαγγελματίας με εισόδημα 7.000 ευρώ και ένας με εισόδημα 70.000 ευρώ.
Από την άλλη, το πρώτο μέρος του Σχεδίου Νόμου αφορά την ένταξη του ΕΤΕΑΕΠ στον ΕΦΚΑ και την μετονομασία σε e- ΕΦΚΑ (Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης). Πρόκειται για μια συγχώνευση φορέων επί χάρτου, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία διαδικασία προετοιμασίας της ενοποίησης, είτε αυτή αφορά το διοικητικό της μέρος είτε τα πληροφοριακά συστήματα. Επιπλέον, όσα περιγράφονται στο τμήμα αυτό είναι κατεξοχήν τεχνικές ρυθμίσεις που παίρνουν νομοθετικό χαρακτήρα για λόγους εντυπωσιασμού. Άλλωστε, να σημειωθεί, ότι τα έργα της ψηφιοποίησης του ασφαλιστικού ιστορικού, της ηλεκτρονικής υποβολής αίτησης και απονομής σύνταξης κλπ, είχαν ήδη ξεκινήσει από τον ΣΥΡΙΖΑ με την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ και είχαν υπογραφεί σχετικές συμβάσεις.
Συμπερασματικά, σύμφωνα με τα πορίσματα της ακαδημαϊκής κοινότητας κατά την αξιολόγηση του παρόντος Σχεδίου Νόμου, αξιολόγηση όπως αναδεικνύεται σε μια σειρά από άρθρα σε φιλικά προς την κυβέρνηση ΜΜΕ, «Η κυβερνητική πρόταση έχει μοιραίες συνέπειες. Απομακρύνει για πολλές δεκαετίες την προοπτική ενιαίου Ασφαλιστικού. Παραβιάζει στοιχειώδεις αρχές φορολογικής δικαιοσύνης, νομιμοποιώντας χαμηλότερες εισφορές για έναν μεγαλογιατρό απ’ ό,τι για μια καθαρίστρια. Και παρά τις εξαγγελίες περί «αλλαγής παραγωγικού μοντέλου», δίνει το φιλί της ζωής στο μοντέλο που μας οδήγησε στη χρεοκοπία. Μια κανονικότητα στην οποία θα ήταν καλύτερα να μην επιστρέφαμε.».
Πέρα όμως και από την αξιολόγηση της ακαδημαϊκής κοινότητας της χώρας, το παρόν Σχέδιο Νόμου και ο εμπνευστής του, ο κ. Βρούτσης θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν με μία φράση προσφιλή στην αδερφή του Πρωθυπουργού, την κ. Μπακογιάννη… «Εμετρήθης, εζυγίσθης και ευρέθης ελλιπής» κ. Υπουργέ.