ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ

Διαταραχές του ύπνου και αντιμετώπιση

Τι είναι οι διαταραχές ύπνου και τι τις προκαλεί ;
Οι διαταραχές ύπνου (ή διαταραχές ύπνου-αφύπνισης) περιλαμβάνουν προβλήματα με την ποιότητα, και την ποσότητα του ύπνου, τα οποία έχουν ως αποτέλεσμα δυσχέρεια κατά τη διάρκεια της ημέρας και διαταραχές στη λειτουργία. Ανάλογα με τον τύπο της διαταραχής ύπνου, οι άνθρωποι μπορεί να δυσκολευτούν να κοιμηθούν και να αισθανθούν εξαιρετικά κουρασμένοι όλη την ημέρα. Η έλλειψη ύπνου μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στην ενέργεια, τη διάθεση, τη συγκέντρωση και τη γενική υγεία. Διαταραχές ύπνου συμβαίνουν συχνά μαζί με ιατρικές καταστάσεις ή άλλες καταστάσεις ψυχικής υγείας, όπως κατάθλιψη ή άγχος.

Ποια είναι τα συμπτώματα των διαταραχών του ύπνου;
Τα συμπτώματα των διαταραχών του ύπνου εξαρτώνται από τη συγκεκριμένη διαταραχή, ωστόσο, τα γενικά συμπτώματα των διαταραχών του ύπνου για κάποιον, περιλαμβάνουν:
Δυσκολία να κοιμηθεί
Χρειάζεται, κάθε βράδυ σε σταθερή βάση, περισσότερα από 30 λεπτά για να μπορέσει να κοιμηθεί
Ξυπνάει αρκετές φορές κάθε βράδυ και έπειτα δυσκολεύεται να τον πιάσει ο ύπνος ή ξυπνάει πολύ νωρίς το πρωί
Υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας
Μειωμένη απόδοση στην εργασία ή το σχολείο
Έλλειψη συγκέντρωσης
Κατάθλιψη

Ποιοι είναι οι διαφορετικοί τύποι διαταραχών ύπνου;
Υπάρχουν περισσότερες από 80 διαφορετικές διαταραχές ύπνου. Ορισμένες μπορεί να προκαλούνται από άλλες υποκείμενες καταστάσεις υγείας.
Ορισμένοι τύποι διαταραχής είναι:

Αϋπνία – αδυναμία να αποκοιμηθεί κάποιος και να παραμείνει κοιμισμένος. Αυτή είναι και η πιο κοινή διαταραχή ύπνου.
Άπνοια ύπνου: μια διαταραχή αναπνοής στην οποία ο άνθρωπος σταματάει να αναπνέει για δέκα ή και περισσότερα δευτερόλεπτα κατά τη διάρκεια του ύπνου.
Σύνδρομο ανήσυχων ποδιών (RLS) : μυρμήγκιασμα ή ακανθώδης αίσθηση στα πόδια μαζί με μια ισχυρή παρόρμηση να τα μετακινήσει.
Διαταραχές του κιρκάδιου ρυθμού : προβλήματα με τον κύκλο ύπνου όπου ο άνθρωπος δεν μπορεί να κοιμηθεί και να ξυπνήσει την κατάλληλη ώρα.

Πώς διαγιγνώσκονται οι διαταραχές ύπνου;
Για τη διάγνωση, ο γιατρός χρησιμοποιεί το ιατρικό ιστορικό του ασθενή, το ιστορικό ύπνου και μια φυσική εξέταση. Μπορεί επίσης να γίνει μια μελέτη ύπνου (πολυσομνογραφημα). Οι πιο συνηθισμένοι τύποι μελετών ύπνου παρακολουθούν και καταγράφουν δεδομένα σχετικά με το σώμα κατά τη διάρκεια μιας ολόκληρης νύχτας ύπνου. Τα δεδομένα περιλαμβάνουν:
Αλλαγές εγκεφαλικού κύματος
Κινήσεις των ματιών
Ρυθμό αναπνοής
Πίεση αίματος
Καρδιακό ρυθμός και ηλεκτρική δραστηριότητα της καρδιάς και άλλων μυών

Πως αντιμετωπίζονται οι διαταραχές του ύπνου;
Cognitive-behavioral Therapy
Η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία (CBT) μπορεί να βελτιώσει τον ύπνο αλλάζοντας τη συμπεριφορά πριν από αυτόν και αλλάζοντας τους τρόπους σκέψης που τον εμποδίζουν. Επικεντρώνεται επίσης στη βελτίωση των δεξιοτήτων χαλάρωσης και στην αλλαγή των συνηθειών του τρόπου ζωής που επηρεάζουν τα πρότυπα του ύπνο. Δεδομένου ότι οι διαταραχές ύπνου μπορούν να προκληθούν και να προκαλέσουν συναισθηματικά προβλήματα υγείας όπως, άγχος και κατάθλιψη, η θεραπεία είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης του υποκείμενου προβλήματος και όχι μόνο των συμπτωμάτων, βοηθώντας να αναπτυχθούν υγιή πρότυπα ύπνου για μια ζωή.

Αλλαγή στη διατροφή
Σύμφωνα με μελέτη του 2019, μια δίαιτα υψηλή σε εκλεπτυσμένους υδατάνθρακες μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα αϋπνίας. Όταν το σάκχαρο αυξάνεται γρήγορα, το σώμα αντιδρά απελευθερώνοντας ινσουλίνη. Πτώση του σακχάρου στο αίμα μπορεί να οδηγήσει στην απελευθέρωση ορμονών όπως η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη, οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν τον ύπνο.

Αντιμετώπιση με CBD
Οι πρώτες μελέτες δείχνουν ότι το CBD μπορεί να βοηθήσει τον ύπνο.
Μια έρευνα έδειξε πως μια δοσολογία CBD 160 χιλιοστόγραμμα (mg) αύξησε τη διάρκεια του ύπνου.
Τα επίπεδα κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες συνήθως κορυφώνονται το πρωί, αλλά τα άτομα με αϋπνία μπορεί να έχουν υψηλά επίπεδα κορτιζόλης τη νύχτα. Ανεξάρτητα από την αϋπνία, τα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης τη νύχτα συνδέονται με αυξημένο αριθμό νυχτερινών αφυπνίσεων.
Σε μια μελέτη για τις επιδράσεις της CBD, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα επίπεδα κορτιζόλης μειώθηκαν πιο σημαντικά όταν οι συμμετέχοντες έλαβαν 300 ή 600 mg. Αυτά τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι η CBD επηρεάζει την απελευθέρωση κορτιζόλης, πιθανώς ενεργώντας ως ηρεμιστικό.
Σήμερα το CBD είναι εύκολα διαθέσιμο, μεταξύ άλλων και από ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως π.χ. το www.cibdol.gr

Related posts

Στα αβαθή μας ύδατα – Γράφει η Κατερίνα Σχισμένου

Κώστας Παππάς

Αποκάλυψη

Κώστας Παππάς

Μείωση φόρου καυσίμων και φωτοβολταϊκά σε κάθε φτωχό σπίτι

Κώστας Παππάς

Ο ιστότοπος arta2day.gr, όπως οι περισσότεροι ιστότοποι, χρησιμοποιεί μικρά αρχεία που λέγονται cookies τα οποία μας βοηθούν να βελτιώσουμε την εμπειρία περιήγησής σας.. Αν απενεργοποιήσετε τα cookies που χρησιμοποιούμε, αυτό μπορεί να επηρεάσει την εμπειρία σας κατά την περιήγησή σας στον ιστότοπο μας.. Αποδοχή Περισσότερα..